Biuletyn 2(15)/2000Strona główna

Koty operowe czyli Opera cats

Kilka miesięcy temu w jednym z numerów Opera News moją uwagę przykuła reklama sprzedawanych wysyłkowo gadżetów Metropolitan Opera. Były wśród nich kalendarze, t-shirty, długopisy, notesy. Najbardziej podobały mi się jednak akcesoria z kotami - bogato zdobione kubki przedstawiające koty jako bohaterów operowych - kotka Carmen, kot Rigoletto, kocia Cyganeria - wszystko z logo nowojorskiej Met. Proponowane ceny ostudziły nieco mój entuzjazm i po kilku dniach wahań postanowiłem jednak nie fundować sobie operowo-kociej zastawy na herbatę, składającej się z 8 egzemplarzy (tyle bowiem “wzorów” było dostępnych), a chyba nie mógłbym dokonać konkretnego wyboru.

Pewnego dnia w pewnej zagranicznej księgarni zauważyłem album Opera Cats. Ku mojemu zaskoczeniu, ilustracje z tej właśnie książki zostały wykorzystane na kubkach z Met. Tym razem bez wahania dokonałem zakupu. Autorką rysunków jest Susan Herbert, absolwentka Ruskin School of Art, związana z English National Opera (to tam śpiewają tylko po angielsku) i Covent Garden. Obecnie specjalizuje się w obrazach przedstawiających “zwierzęta w sztuce”.

Album oglądałem z dużym rozbawieniem, bowiem koty, pomimo swojej tajemniczości i pseudopowagi, mają w moim przekonaniu ogromne zdolności dramatyczne i z pewnością, gdyby tylko im się chciało, byłyby wspaniałymi artystami. Niestety, z tego, co mi wiadomo, żaden kot, poza cyrkowymi tygrysami i lwami, nie występował jeszcze publicznie. Warto więc zobaczyć, jak autorka publikacji wyobraża sobie “koty w akcji”. Album zawiera 32 kolorowe ilustracje i całą masę czarno-białych rysunków, oczywiście również przedstawiających koty - zarówno w operach poważnych, jak i komicznych. Mamy więc między innymi Turandot, Toscę, Kawalera srebrnej róży, Królową Nocy, Santuzzę, Borysa Godunowa, Tristana i Izoldę, Łucję z Lammermoor, Cyrulika sewilskiego... Susan Herbert narysowała również finał II aktu Aidy, bale w Traviacie i Zemście nietoperza, pojedynek w Eugeniuszu Onieginie, konkurs ze Śpiewaków norymberskich. Zabawnie wygląda wizja początku III aktu Walkirii (10 kotek na scenie), aż szkoda, że nie dołączono CD... Jedynymi “nie-kocimi” bohaterami są Fafner i Fasolt, przedstawieni jako ogromne psy uprowadzające boginię (kotkę) Freję.

Susan Herbert jest autorką również innych albumów poświęconych kotom. Do tej pory zostały opublikowane Koty w historii Europy Zachodniej, Koty impresjonistyczne, Koty średniowiecza oraz Koty w sztukach Szekspira.

Koty operowe to wspaniała rozrywka. Tylko czy koty lubią operę?

  • Susan Herbert, Opera Cats, Thames and Hudson Ltd, London 1997
  • Tomasz Pasternak