Biuletyn 2(15)/2000 (Dodatek baletowy)Strona główna

Goście

W czerwcu na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej po raz kolejny pojawią się goście z Sankt-Petersburga. Petersburski Teatr Baletu zaprezentuje się w znanych już warszawskiej publiczności baletach swego szefa Borysa Ejfmana. Będą to: 23 i 24 czerwca – Czerwona Giselle, 25 czerwca – Czajkowski) i 26 i 27 czerwca Rosyjski Hamlet (najnowsza produkcja Teatru, której premierę mieliśmy przyjemność oklaskiwać w zeszłym sezonie).


Nagrody

29 kwietnia (Międzynarodowy Dzień Tańca) Związek Artystów Scen Polskich po raz kolejny przyznał wielkim osobowościom polskiego baletu statuetki Terpsychory. Tegorocznymi laureatami tego wyróżnienia zostali: tancerka, choreograf i niestrudzony pedagog, p. Alicja Boniuszko oraz wielki tancerz i choreograf p. Witold Gruca. Gratulujemy!


Książka

Nakładem wydawnictwa ISKRY ukazał się po raz pierwszy po polsku Dziennik Wacława Niżyńskiego. Wstrząsające zapiski 29-letniego tancerza, u którego widoczne już były objawy schizofrenii, wydane zostały w pełnej wersji, bez skrótów dokonanych w 1939 roku przez żonę artysty.


Jubileusz

21 czerwca występem w roli tytułowej w Greku Zorbie 25-lecie pracy artystycznej obchodzić będzie pierwszy solista baletu Teatru Wielkiego w Warszawie Łukasz Gruziel. Specjalnością artysty były przede wszystkim partie demi-klasyczne, o dużym ładunku ekspresji. Rotbart w Jeziorze łabędzim, Hilarion w Giselle, Żołnierzyk w Lalkach Alberto Mendeza, Drosselmeyer w Dziadku do orzechów, Espada w Don Kichocie, Alain i Colas w Córce źle strzeżonej, Tybald w Romeo i Julii, Zorba, John i Yorgos w Greku Zorbie, Parembo w La Gitanie, Portos w Trzech muszkieterach, Wróżka Carabosse w Śpiącej królewnie – to tylko niektóre z najwybitniejszych kreacji tancerza. Gratulujemy dotychczasowych dokonań i czekamy na następne równie udane.


Kącik (czarnego) humoru

– Jak kształtować się będzie repertuar polskich baletów po wprowadzeniu nowej ustawy emerytalnej, znoszącej wcześniejsze emerytury, przysługujące dotąd artystom baletu?

– Dużo, dużo Dziadków do orzechów! Można też będzie wystawić Gajane Chaczaturiana z małą korektą – zamienić “taniec z szablami” na “taniec z laskami”.

oprac. KKG