Trubadur 1(22)/2002 Strona główna

Koncert kolęd dla “Trubadura”

31 stycznia br. z inicjatywy krakowskich członków OKMO “Trubadur“, przy czynnej i życzliwej pomocy Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida w Krakowie – Nowej Hucie, odbył się bardzo ciekawy koncert kolęd zatytułowany Artyści opery w repertuarze Bożonarodzeniowym. Koncert ten pomyślany został jako pierwszy z ewentualnego cyklu podobnych, prezentujących muzykę sakralną w wykonaniu śpiewaków operowych.

Wykonawczyniami omawianego koncertu były Ewa Warta–Śmietana (sopran) i Małgorzata Śmietana (fortepian). Obie artystki są doskonale znane i chętnie słuchane, stąd wyjątkowa frekwencja mimo dnia (31 stycznia), pory i pogody. Ewa Warta-Śmietana dysponuje bardzo dźwięcznym, ładnym w barwie głosem i umiejętnością dobierania właściwych środków wyrazu dla interpretacji wykonywanych utworów. Nic więc dziwnego, że prezentowany przez nią repertuar, choć pozornie popularny, zabrzmiał wyjątkowo ciekawie i został przyjęty przez publiczność ze szczerym aplauzem. Cztery kolędy, a właściwie pieśni bożonarodzeniowe Feliksa Nowowiejskiego to prawdziwe perełki liryki wokalnej. Delikatne, subtelne, pełne ciepła i poezji. I tak zostały zaśpiewane. A były to z op. 21 i 11 Gość w Betlejem, Kołysanka Dzieciątka Jezus, Ucichłeś Jezuleńku oraz Dziecię Jezus źródłem pokoju (pieśń z Misterium Bożego Narodzenia). Bardziej tradycyjnie zabrzmiały natomiast kolędy w opracowaniu Stanisława Niewiadomskiego, bo też i opracowanie dotyczyło kolęd popularnych (np. w kolędzie Wśród nocnej ciszy słychać tętent koni w kuligu, a w Lulajże, Jezuniu szelest poprawianej Dzieciątku pościeli). Opracowania te są niezwykle staranne, stylowe i perfekcyjne, także w partii fortepianu. Śpiewaczka, różnicując wokalnie każdy z wykonywanych utworów, znalazła tu znakomitą partnerkę w osobie pianistki, która swą wysokiej klasy sztukę odtwórczą ukazała również i w solowym wykonaniu kolędy Mizerna, cicha...

W trakcie koncertu zaprezentowana została też najnowsza płyta Ewy Warty-Śmietany, zatytułowana A pokój na ziemi. Płyta (OKO ART 2001-007, DDD, 3858, 2001 r.) nagrana wspólnie z innymi śpiewakami (Bożena Zawiślak–Dolny, Tomasz Kuk, Wojciech Jan Śmietana) wraz z Orkiestrą Salonową Camerata pod dyrekcją Wiesława Murzańskiego wyraźnie dowodzi, jak znakomitym tworzywem repertuarowym są kolędy i jak wiele możliwości ukazania indywidualnego kunsztu wokalnego i interpretacyjnego stwarzają wykonującym je artystom. Płyta wzbudziła zainteresowanie krytyków, jeden z nich napisał m.in.: słuchając ciekawych głosów śpiewaków i subtelnie brzmiących instrumentów można sobie wyobrazić, jak wyglądało kolędowanie w staropolskim dworze. Dodatkowym walorem tej płyty jest nagrana przez Ewę Wartę-Śmietanę i Tomasza Kuka kolęda Zaśnij dziecino – istna perełka wokalna.

Ewa Warta-Śmietana nagrała w zeszłym roku również płytę Kto me usta całuje, prezentującą artystkę w repertuarze operetkowym. Śpiewa z wdziękiem, bardzo swobodnie, dostosowując barwę swego głosu do wykonywanego repertuaru. A wybrała utwory i rzadziej wykonywane, i wyjątkowo melodyjne, a przy tym odpowiadające jej warunkom i możliwościom wokalnym: m.in. Bal w Savoyu (aria Tangolita), Pieśń o Wilii, walc z Coppelii Delibesa, piosenka Gejszy z operetki Jonesa, Annen-Polkę J. Straussa czy Przetańczyć całą noc z My Fair Lady. Jej interpretacje przekonują, są pełne uroku i młodzieńczego wdzięku. Śpiewaczce z wyczuciem towarzyszy Salonowa Orkiestra Camerata, kierowana przez Wiesława Murzańskiego, chwilami może zbyt intensywnie brzmiąca. Nagranie godne polecenia.

Jacek Chodorowski