Trubadur 4(25)/2002 Strona główna

Sacred Songs

Sacred Songs, najnowsza płyta Dominga, ukazała się wprawdzie we wrześniu 2002 r., ale może być znakomitym prezentem świątecznym. Album zawiera 16 utworów z różnych epok, od pieśni XVIII-wiecznych po współczesne. Możemy tu posłuchać m.in. trzech wersji Ave Maria (Bacha/Gounoda, Mascagniego i Dominga jr.), Panis Angelicus Francka, Plegarii Alvareza, Mille cherubini in coro Schuberta, Ombra mai fu Händla. Nie jest to pierwsza tego typu pozycja w dyskografii artysty. Podobny charakter miał wydany w 1980 r. album Domingo and The Vienna Choir Boys. Sakralne pieśni wypełniły w całości koncert Dominga dla Jana Pawła II w Watykanie w 1980 r., a później często pojawiały się w repertuarze jego koncertów świątecznych (organizowanych w Wiedniu w latach 1992-2000). Z drugiej strony, do tego sakralnego nurtu można też zaliczyć wykonania Requiem Verdiego (które artysta nagrał na płyty czterokrotnie), Missa solemnis Beethovena, Stworzenie świata Haydna, Requiem A. L. Webbera, czy ostatnio Misa tango Luisa Bacalova.

Dwa utwory z albumu Sacred SongsBist du bei mir (przypisywane przez lata Bachowi, a obecnie uważane za kompozycję współczesnego mu G. H. Stolzela) i Ave Maria Mascagniego (oparte na Intermezzu z Rycerskości wieśniaczej) Domingo wykonuje w duecie z norweską piosenkarką Sissel. Po raz pierwszy wystąpili razem w 1994 r. podczas Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Lillehammer (zaśpiewali tam wspólnie piosenkę Fire in Your Heart), a następnie w tym samym roku Domingo zaprosił swą partnerkę (wraz z Ch. Aznavourem) do udziału w koncercie świątecznym w Wiedniu. Słodycz i szlachetna prostota naturalnego sopranu Sissel, który sam Domingo określił jako prawdziwie anielski, pięknie współbrzmi z łagodnie, nieoperowo prowadzonym głosem hiszpańskiego tenora. Interpretacje Dominga w pełni oddają refleksyjny, medytacyjny charakter prezentowanych w albumie utworów, są delikatne, pełne subtelnych półcieni, a jednocześnie noszą piętno autentycznej, żarliwej modlitwy, wypowiadanej przez człowieka, który naprawdę zwraca się do Boga. Na płycie towarzyszy artystom Orkiestra Radia Monachijskiego pod dyrekcją Marcella Viottiego.

Jolanta Bukowińska