Trubadur, Nr 2(35)/2005.

Trubadur 2(35)/2005.

Witajcie,

W 1961 w inscenizacji Tannhäusera w Bayreuth spotkały się Victoria de los Angeles jako Elżbieta i Grace Bumbry jako Wenus. Obie legendarne śpiewaczki goszczą teraz na łamach Trubadura – Grace Bumbry zgodziła się udzielić nam wywiadu (str. 2), kiedy przebywała w Warszawie, prowadząc kurs mistrzowski (str. 37), Victorię de los Angeles – a także Renatę Tebaldi i Andrzeja Hiolskiego – wspomina Jerzy Artysz (str. 5).

Postanowiliśmy zmienić kolejność początkowych działów Trubadura. Rozmowy... będą odtąd poprzedzać Spotkania..., dzięki czemu będziemy mogli w przyszłości tak rozplanowywać materiał, żeby gościom Trubadura dawać pierwszeństwo przed sprawami administracyjnymi.

Forum internetowe „Trubadura” (www.forum.trubadur.pl) cieszy się ogromną popularnością również wśród osób spoza Klubu. Dyskusje bywają bardzo długie i intensywne, nierzadko wzbudzające kontrowersje i emocje. Przypominamy jednak, że wszystkie wypowiedzi są po prostu prywatnymi opiniami osób biorących udział w dyskusjach, nie są wyrazem stanowiska Klubu w jakiejkolwiek sprawie. Stanowią czasem ciekawy komentarz do przedstawień recenzowanych w Trubadurze, polemik publikowanych na łamach naszego pisma i wydarzeń z życia operowego w Polsce. Wypowiedzi na forum na bieżąco komentują aktualne wydarzenia, o których często nie zdążamy napisać w ukazującym się co kwartał Trubadurze.

Przed nami kolejny sezon operowy, czekamy na przyjazd Plácida Dominga. Planujemy też wycieczki operowe w kraju i za granicą, pracujemy nad V i VI edycją Nagrody im. Andrzeja Hiolskiego. Jesteśmy otwarci na Wasze propozycje dotyczące dalszej działalności i Waszą pomoc przy ich realizacji. Przypominamy, że cała nasza działalność opiera się na pracy społecznej i nie ze wszystkim jesteśmy w stanie sami sobie dać radę. Zatem – zapraszamy!

Życzymy miłej lektury,
Zarząd i Redakcja




Kompozytor chce dokładnie siedmiu cegieł - Rozmowa z Grace Bumbry
Za kulisami teatru: Teatr Wielki w Warszawie (cz. 3) – Muzeum Teatralne - Rozmowa z Andrzejem Kruczyńskim



Śpiew powinien tryskać jak krew - Spotkanie z profesorem Jerzym Artyszem
Szpilki w plecaku, czyli Łucja z Lammermoor w Krakowie - K.K. Gardzina, K. Walkowska



Ben Heppner Airs Francais - A. Kijak



Nakaz miłości Richarda Wagnera - Z. Gapiński
Problem z Aidą - K.K. Gardzina
Napój miłosny w Barcelonie - T. Pasternak
Nadal słyszę lament Orfeusza nad nowojorskimi drapaczami chmur - K. Jędrzejczak
Gościnny Tristan w Poznaniu - F. Borowiak
Słuchane i oglądane w Operze Krakowskiej - J. Chodorowski
Sen Roberta Carsena. Midsummer night’s dream Brittena w Barcelonie - T. Pasternak
Kanadyjski sukces Ewy Podleś w popisowej partii Tankreda - K. Jędrzejczak
Bajer z Volt Air czyli gdy libretto krzyczy: Ma che sciagura d’essere senza coglioni! - T. Flasiński
Kandyd na polskich dróżkach - K.K. Gardzina, A. Wojtyś
60 lat Opery Śląskiej - M. Rakowska
Stabat Mater w Krakowskiej Operze Kameralnej - J. Chodorowski
Festiwal Pieśni Europejskiej - K. Marszałek
I Festiwal Pieśni Europejskiej - K.K. Gardzina
Zygfryd w Hali Ludowej - H. Sypniewski
Współczesność kameralnie - A. Wesołowska
Thais w Rzymie - T. Pasternak



Amonasro, ojciec Aidy - A. Wróblewska
Kurs mistrzowski Grace Bumbry - K. Skwierczyński



Polskie nowości płytowe - J. Chodorowski
Grzegorz Gerwazy uwieczniony - K.K. Gardzina
Jakobin z polskim akcentem - K.K. Gardzina



Własne zdanie - M. Rakowska
Fanfary na rzecz Trelińskiego - J. Jutkiewicz-Sypniewska



Varia



Pseudo-Kylian-Folk - K.K. Gardzina
Polski balet romantyczny? - K.K. Gardzina
Wysokie loty Nacho Duato - K.K. Gardzina
Zespół pierwszorzędny, dzieła drugiej kategorii - K.K. Gardzina
Recenzja baletu Romeo i Julia - M. Aniołkowska


Redakcja: Katarzyna K. Gardzina, Tomasz Pasternak, Krzysztof Skwierczyński, Agata Wróblewska, Jakub Wróblewski.
Dodatek Baletowy redagowany i finansowany jest przez Katarzynę K. Gardzinę.

Stron: 40+4Format: A4Nakład: 350 egz.