Trubadur 1(42)/2007 Strona główna

Varia

W Gdańsku odbył się XV Ogólnopolski Konkurs Tańca dla uczniów szkół baletowych. W jury zasiedli Emil Wesołowski – przewodniczący, Jacek Drozdowski, Sławomir Gidel, Jolanta Rybarska, Barbara Sier-Janik, Edyta Wasłowska, Stanisław Wiśniewski i Ewa Wycichowska. W sześciu grupach w tańcu klasycznym oraz w tańcu współczesnym rywalizowali uczniowie pięciu polskich ogólnokształcących szkół baletowych z Gdańska, Bytomia, Poznania, Łodzi i Warszawy. Młodzi tancerze musieli się zaprezentować w tańcu klasycznym w trzech etapach, biorąc udział w lekcji tańca w I etapie oraz wykonując dwie wariacje w II etapie i dwie wariacje lub wariację i pas de deux w III etapie. Ostatecznie zwycięzcami okazali się: w grupie młodszej dziewcząt Agata Kuczyńska z Gdańska, w grupie młodszej chłopców Patryk Mielewczyk z Gdańska, w grupie średniej dziewcząt Paulina Jurkowska z Gdańska, a w grupie średniej chłopców Patryk Walczak z Warszawy. W grupie starszej dziewcząt zwyciężyła Angelika Gembiak z Gdańska, a w grupie starszej chłopców Bartosz Zyśk z Warszawy. W grupie tańca współczesnego tryumfowała Ida Nowakowska z Warszawy. Grand Prix konkursu przyznano Elenie Karpuhinie z Gdańska. Jury przyznało także dyplom i medal za wyróżniające się partnerowanie Annie Hop partnerującej Bartoszowi Zyśkowi w pas de deux z baletu Płomień Paryża.                       (KKG)

***

Choreografia Jacka Tyskiego, solisty baletu Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, znalazła się wśród innych prac rywalizujących ze sobą podczas XXI Konkursu Choreograficznego w Hanowerze odbywajacego się 7 i 8 kwietnia br. Ten przeznaczony dla młodych choreografów konkurs bywał często przepustką do kariery dla wielu znaczących twórców. Choreografia Jacka Tyskiego For a While dojrzewała wolno, artysta pracował nad nią wraz z kolegami z warszawskiego zespołu baletowego. Jak widać praca została doceniona, skoro ją zaklasyfikowano do tego prestiżowego konkursu. W skład jury hanowerskiego konkursu wchodzą takie sławy jak Ivan Liska, dyrektor baletu w Monachium i Renato Zanella. Zaprezentowanie się przed nimi już jest dla Polaka sporym wyróżnieniem.                       (KKG)

***

Pod koniec kwietnia balet Opery Narodowej zaprezentuje premierę polską słynnego baletu w inscenizacji legendarnego brytyjskiego choreografa Johna Cranko. Jego Oniegin uznany został za arcydzieło XX wieku. Prezentowany jest przez najważniejsze zespoły baletowe świata, nie pojawił się dotąd w Polsce. Romantycznej opowieści Aleksandra Puszkina towarzyszy w balecie muzyka zebranych utworów Piotra Czajkowskiego w opracowaniu Kurta-Heinza Stolze. Przedstawienie realizuje w Warszawie - w oryginalnej wersji Johna Cranko - asystentka wielkiego choreografa Georgette Tsinguirides, a orkiestrę poprowadzi Paweł Przytocki. Cranko to jeden z najwybitniejszych twórców baletowych XX wieku. Urodził się 15 sierpnia 1927 roku w Rustenburgu, w Republice Południowej Afryki. Już jako młody student tańca w RPA zaczął tworzyć choreografie. Gdy przyjechał do Londynu w 1946 roku, miał już w dorobku kilka młodzieńczych prac, kiedy więc dołączył do zespołu Sadler's Wells Theatre Ballet (1946), jego zdolności idealnie utrafiły w potrzeby nowego zespołu, który miał stać się kolebką interpretacyjnych i twórczych talentów. Przed upływem czterech lat został mianowany stałym choreografem zespołu, a kilka z jego najpiękniejszych wczesnych baletów powstało właśnie dla tancerzy Sadler’s Wells. W 1957 roku John Cranko stworzył choreografię swojego pierwszego dużego baletu; był to The Prince of the Pagodas (Książę pagód) w Covent Garden z udziałem Svetlany Beriosovej i Davida Blaira, z muzyką specjalnie skomponowaną przez Benjamina Brittena. Kolejną wersję choreograficzną baletu The Prince of the Pagodas wystawił w Stuttgarcie. Ta ostatnia realizacja stała się punktem zwrotnym w jego karierze. Stuttgart zaproponował mu bowiem w 1961 roku dyrekcję swojego baletu. Z tym zespołem stworzył najlepsze swoje choreorafie, m.in. Oniegina, oraz własny styl tańca opartego na klasyce, ale wkraczającego w nowe pola XX-wiecznej sztuki tańca.        (KKG)