Biuletyn 4(17)/2000Strona główna

Varia


Carmen w Moskwie

20 listopada w Teatrze Wielkim w Moskwie odbyła się uroczysta gala baletowa z okazji 75-lecia gwiazdy rosyjskiego i światowego baletu Mai Plisieckiej. Primabalerina zaprosiła do udziału utalentowanych tancerzy z całego świata, wśród nich balet Teatru Wielkiego w Warszawie. Polscy tancerze wykonali balet Carmen w choreografii Matsa Eka z muzyką G. Bizeta i R. Szczedrina.

Trisha Brown Dance Company

24 i 25 listopada na scenie warszawskiego Teatru Wielkiego Trisha Brown Dance Company z Nowego Jorku zaprezentował wieczór baletowy na który złożyły się choreografie Trishy Brown Canto Pianto do muzyki Claudio Monteverdiego, Rapture to Leon James i Groove and Countermove do muzyki jazzowej. Spektakle odbyły się w ramach festiwalu sztuki współczesnej “Rozdroże”.

Spartakus gościnnie

5 grudnia w warszawskim Teatrze Wielkim wystąpił gościnnie balet Teatru Wielkiego w Moskwie. Goście przyjechali na zaproszenie dyrektora Przedsiębiorstwa Handlu Zagranicznego Bartimpex, aby przedstawić jeden spektakl – Spartakusa Arama Chaczaturiana w choreografii Jurija Grigorowicza. Mimo, że spektakl reklamowany był jako przedstawienie zamknięte (wstęp za zaproszeniami), niemalże w ostatniej chwili “rzucono” do sprzedaży trochę biletów, dzięki czemu na widowni nie zabrakło prawdziwych baletomanów. Tego wieczora mogli oni przekonać się zarówno o klasie moskiewskiego zespołu, jak i o nieprzemijających walorach spektaklu Chaczaturiana/Grigorowicza.

Jeune ballet de France

Młodzi tancerze z Jeune Ballet de France wystąpili 11 grudnia w Warszawie i 13 grudnia w Bydgoszczy. Zespół ten angażuje co roku około dwudziestu młodych adeptów sztuki baletowej w wieku od 17 do 20 lat z francuskich i zagranicznych szkół. W tym roku w zespole tańczy dwóch Polaków: Marcin Krajewski z poznańskiej szkoły baletowej i Sebastian Rękawek. Podczas warszawskiego występu Marcin Krajewski podbił zupełnie publiczność zarówno wspaniałym skokiem, świetną techniką i wirtuozerią wykonania nawet najtrudniejszych elementów, jak i grą aktorską w miniaturach choreograficznych, którym za podkład muzyczny posłużyły francuskie piosenki. Młodego artystę oklaskiwali również tancerze warszawskiego zespołu baletowego.

Romeo z Poznania

14 grudnia na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w partii Romea w balecie Romeo i Julia Sergiusza Prokofiewa w choreografii Emila Wesołowskiego wystąpił gościnnie Andrzej Leonowicz – tancerz Teatru Wielkiego w Poznaniu. Był to występ ze wszech miar udany. Artysta, mimo pewnej niepewności (przecież to trudna, nowa dla niego choreografia, duży spektakl, wielu scenicznych partnerów) znakomicie poradził sobie z rolą kochanka z Werony. Wspaniale wykonał taniec masek w I akcie, w pas de deux w I i II akcie dobrze partnerował Karolinie Jupowicz (Julia). Leonowicz zachwycił publiczność lekkością i wysokością skoku oraz elegancją gestu.

Tytuły dla tancerzy

Podczas przedstawienia cieszącego się niezmienną popularnością Dziadka do orzechów Piotra Czajkowskiego w choreografii Andrzeja Glegolskiego (22 grudnia) pierwsza solistka Teatru Wielkiego w Warszawie Elżbieta Kwiatkowska otrzymała tytuł primabaleriny, zaś pierwszy solista stołecznej sceny Sławomir Woźniak – tytuł pierwszego tancerza. Gratulujemy!