Trubadur 2(23)/2002 Strona główna

Nagrania płytowe Urszuli Kryger

Urszula Kryger należy dziś do czołówki polskich, jeśli nie europejskich, mezzosopranistek i jest jedną z najciekawszych indywidualności polskiej wokalistyki. Tę wysoką ocenę zawdzięcza nie tylko wspaniałym walorom swego głosu, ale także i wyjątkowej sztuce interpretacji. Jej propozycje przekonują i pozostawiają wrażenie. Swą działalność koncertową artystka na szczęście dokumentuje nagraniami płytowymi. Oto pełne zestawienie opublikowanych CD z jej udziałem:

  • Nagrania Laureatów I Nagrody Konkursów ARD w Monachium; PR 93615/2, 1992, 1994 r.

  • Muzyka i Mickiewicz w muzyce, pieśni Loewego, Chopina, Moniuszki; Urszula Kryger; Engram, EG 443601, 1998 r.

  • Chopin, Pieśni, U. Kryger, Ch. Spencer; Hyperion, CDA 67125, 1999 r.

  • Rubinstein, Czajkowski, Rymski-Korsakow, Duety rosyjskie; U. Kryger, J. Rappé, J. Knetig, DUX, 0306, 2001 r.

  • Carl Loewe, Pieśni i ballady; Urszula Kryger, T. Mohr, C. Garben; CPO, 999412-2, 1997/2000 r.

  • Karłowicz, Szymanowski, Pieśni; Urszula Kryger, Katarzyna Jankowska; 1998 r.

  • Moniuszko, Pieśni; Urszula Kryger, Katarzyna Jankowska; DUX 0362, 1998 r.

  • Do nagrań Urszuli Kryger zapewne będziemy jeszcze na łamach naszego pisma powracać (duety rosyjskie omówiono w nr 2(18)/2001 r.) Teraz zatrzymajmy się na dwóch ostatnich pozycjach, które właśnie zostały opublikowane.

    Spośród dwudziestu kilku pieśni M. Karłowicza artystka wybrała 10 (z op. 1 i 3, oraz 2 nie-opusowane). Wszystkie te pieśni łączy nie tylko tradycja romantyczna, ale i motyw smutku, melancholii i przygnębienia. I jeszcze jedno: wykonujący je cudny, kobiecy głos (K. Przerwa - Tetmajer, pieśń Czasem, gdy długo sennie marzę). Bo takim właśnie głosem śpiewa Urszula Kryger. Nie tylko oddaje wszystkie nastroje muzyki Karłowicza i tekstu autorów słów, po prostu tworzy z nich małe arcydzieła. Największą zaletą jej interpretacji jest umiejętność zmiany barwy swego pięknego mezzosopranu. Dlatego chyba są te interpretacje tak sugestywne i muzyczne. Drugą część płyty wypełniają pieśni K. Szymanowskiego: te wczesne (z op. 5, 7, 11) i te późniejsze, z ekspresjonistycznego okresu jego twórczości (op. 32). Piękno i trafność interpretacji tym razem wynika chyba z pełnego zrozumienia tekstów pieśni, traktowania go jako źródła wiedzy o ich muzyce i intencjach kompozytora. Pieśni te mają wyraźnie zróżnicowany koloryt emocjonalny: dialog z Bogiem w Trzech pieśniach z poematów Kasprowicza z op. 5, obsesja śmierci w Łabędziu z op. 7 czy pewna symbolika w Trzech pieśniach do słów Dawydowa, op. 32. Szymanowskiego śpiewać nie jest łatwo. Ale Urszula Kryger potrafi wyważyć ekspresję, przemyśleć kulminacje, a nade wszystko frazować w sposób pełny niuansów. Akompaniująca śpiewaczce pianistka w niemałym stopniu przyczyniła się do tej znakomitej interpretacji, zwłaszcza jej gra Szymanowskiego jest wyborna, kompozytor lubił, by jego pieśni grać wolno!

    Pieśni St. Moniuszki już w intencji kompozytora miały odpowiadać różnym nastrojom i potrzebom serca. Stąd zapewne ich różnorodność i bogactwo emocji. A równocześnie muzyczna przystępność łatwo przemawiająca do słuchacza. Jest jednak podstawowy warunek ich interpretacji: otóż pieśni Moniuszki nie można wykonywać bez wzruszenia. I doskonale rozumie to Urszula Kryger. To znakomite wyczucie stylu, to wnętrze, którym tak intryguje słuchacza, powodują, że słucha się jej z nieukrywaną satysfakcją (pewnie głównie dzięki tym zaletom wygrała I Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. St. Moniuszki w Warszawie w 1992 roku!). A gdy dodamy do tego znakomitą wręcz dykcję, bogaty wolumen głosu, jego ciekawą, oryginalną barwę i sugestywny sposób ekspresji wokalnej, wrażenie będzie jeszcze mocniejsze. Napisano kiedyś o Urszuli Kryger, że sztuka dźwięków jest jej światem. I ta ocena pozostaje bardzo trafnym określeniem jej interpretacji.

    Jacek Chodorowski

  • Karłowicz, Szymanowski, Pieśni; Urszula Kryger, mezzosopran, Katarzyna Jankowska, fortepian; DUX 03511, DDD, 59'22", nagr. 1998 r., wyd. 2002 r.

  • Moniuszko, Pieśni; Urszula Kryger, mezzosopran, Katarzyna Jankowska, fortepian; DUX 0362, DDD, 66'05", nagr. 1998 r., wyd. 2002 r.